CodeWeek: introdueix el pensament computacional a les aules!

Aquesta setmana se celebra la CodeWeek a tota la Unió Europea, una iniciativa per a acostar la programació i l’alfabetisme digital d’una manera més dinàmica i divertida a la comunitat educativa. Des de Make&Learn decidim donar inici al nostre blog en aquest període fent la nostra aportació i posant a disposició del professorat les nostres eines per a treballar la programació a l’aula.

Comencem per les bases, els fonaments, el pensament computacional. Quan llegim o escoltem “pensament computacional” el nostre cervell ens porta a pensar directament en l’activitat de programar enfront d’un ordinador. Tot i que això és cert, la seva definició és més àmplia i és possible estimular-lo i introduir-lo a les aules des d’edats primerenques amb “unplugged activities” o activitats desendollades, és a dir, sense pantalles. A Make&Learn oferim aquest tipus d’activitats per a professorat i les compartim en aquest article.

Primer, el primer… Què és el pensament computacional?

El pensament computacional és un procés pel qual l’alumnat, a través d’habilitats relacionades amb la programació i el pensament crític, aconsegueix resoldre problemes de diferents tipus per a complir el seu objectiu.

Entre els seus beneficis destaquen l’estímul de la lògica, l’abstracció, el treball en equip i la capacitat de resoldre problemes i comunicar idees.

Com ho porto a l’aula?

El mes d’octubre de 2018, l’INTEF (Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat) va publicar un informe treballat durant un any per universitats, empreses i representants educatius de totes les comunitats autònomes d’Espanya per a delimitar un full de ruta que ens permeti incorporar aquesta disciplina, altament beneficiosa per a la formació de l’alumnat, en les diferents etapes educatives. Aquest informe estableix que el professorat pot introduir el pensament computacional en qualsevol àrea, o directament en matèries específiques de programació o robòtica. Per a fer-ho, és fonamental comptar amb la formació corresponent i una estratègia pedagògica, no es tracta simplement d’incorporar tecnologia perquè sí, sinó d’acompanyar-la amb una metodologia adequada que treballi els pilars del pensament computacional.

La seva aplicació, i la complexitat de les seves eines, dependrà dels diferents nivells educatius de l’alumnat, ja que es poden trobar en diferents etapes del seu desenvolupament cognitiu.

L’informe també assenyala que el pensament computacional es considera una habilitat clau pel jovent que creixerà durant el segle XXI i sabem que per al professorat no hi ha res més gratificant que proporcionar a l’alumnat eines que els permetran obrir milers de portes en el futur.

Vull aplicar-ho amb l’alumnat!

Aplicar-ho és molt més fàcil del que sembla, i més encara si comptes amb formació i acompanyament com els que podem proporcionar-te des de Make&Learn. En el nostre web tenim publicats diferents recursos vinculats a la programació, i estan pensats per a l’alumnat de cicle superior de primària i secundària.

Avui et parlarem d’una de les nostres “unplugged activities” o activitats desendollades: el “Robot Picasso”, un robot que es mou i pinta segons li indica l’algorisme que el propi alumnat desenvolupa amb l’acompanyament i el suport del professorat.

Aquesta activitat està recomanada per a alumnat d’infantil, primària i 1r d’ESO, i pots sol·licitar-la aquí.

Amb el Robot Picasso l’alumnat tindrà una experiència única, molt allunyada d’una classe tradicional, i a part de divertir-se molt mentre segueix tot el procés, estimularà com mai les seves capacitats de concentració, seqüenciació, ús de la lògica i la resolució de problemes.

T’animem a provar-la a l’aula i ens enviis un correu electrònic a coordinacio@makeandlearn.cat o ens deixis un comentari en aquest post amb el teu feedback de com ha impactat en el procés d’aprenentatge de l’alumnat. I en el cas que ja hagis implementat el pensament computacional, ens encantaria que ens expliquessis la teva experiència i si coneixies la possibilitat de fer-ho amb “unplugged activities”?

A Make&Learn considerem fonamental el diàleg amb el professorat perquè entenem que el coneixement es construeix de manera col·lectiva i necessita de l’escolta atenta de cada actor involucrat.

Si tens qualsevol dubte, contacta’ns.

El futur és ara, i el fem amb vosaltres.

Equip Make&Learn

No Comments

Leave a Reply